Notícies

El Taller Institucional d'Economia Circular en ports de la Comunitat Valenciana del projecte LOOP-Ports identificarà i caracteritzarà les àrees d'intervenció en el sector en aquesta matèria

València – 26.11.2020. L'Institut d'Economia Internacional de la Universitat de València ha organitzat, en el marc del projecte europeu LOOP-Ports, un Taller Institucional d'Economia Circular en els ports de la Comunitat Valenciana que ha comptat amb l'assistència de representants tant del sector portuari com, entre altres, empreses especialitzades en la gestió i revalorització de residus.

El taller, que ha comptat amb la benvinguda de María Dolores Real García, Vicerectora d'Innovació i Transferència de la UVEG, tenia per objectiu presentar els resultats del projecte que finalitza el pròxim mes de desembre i obrir amb això la discussió sobre el potencial que presenta l'economia circular en els ports de la Comunitat Valenciana i el paper de les institucions per a facilitar i impulsar la seua implementació.

Les presentacions d'Enrique López Balaguer (Cap de Servei de Prevenció, Reutilització, Foment del Reciclatge i Gestió Circular de Recursos de la Generalitat Valenciana) sobre l'estratègia d'economia circular a la Comunitat Valenciana, de Cliona Howie (Directora d'Economia Circular d'EIT Climate-KIC) sobre les actuacions de Climate-KIC en matèria d'Economia Circular i de María Feo (investigadora de l'Institut d'Economia Internacional ) sobre els resultats assolits en LOOP-Ports han permès fixar el context i el marc de referència del taller, ressaltant-se el compromís entre tots els agents socials i econòmics que requereix una transició efectiva cap a l' economia circular.

A continuació s'ha proporcionat una panoràmica sobre quines són les principals línies d'actuació en matèria de sostenibilitat i medi ambient en els ports de la Comunitat Valenciana i del seu posicionament i potencial en termes d'economia circular a través de les intervencions de Ports de la GV (a càrrec de Francisco Bayarri, Cap del Servei d'Explotació de Ports en Generalitat Valenciana), l'Autoritat Portuària de Castelló (María José Rubio Felip, Cap del Departament de Sostenibilitat) i l'Autoritat Portuària de València (Federico Torres Monfort, Cap de Transició Ecològica).

Finalment, l'investigador principal del projecte, Jorge Lara López de la Fundació Valenciaport, ha tancat la jornada explicant els pròxims passos i convidant als assistents a seguir aprofundint sobre la temàtica en el workshop nacional que tindrà lloc el pròxim 4 de desembre i en la conferència final del projecte auspiciada pel World Circular Economy Forum el 16 de desembre.

LOOP-Ports

El projecte europeu "LOOP-Ports – Circular Economy Network of Ports", coordinat per la Fundació Valenciaport i finançat per l'European Institute of Innovation and Technology (EIT) a través d'EIT Climate-KIC, té com a objectiu principal facilitar la transició cap a una economia més circular en el sector portuari, on els productes, materials i recursos no siguen considerats com a residus sinó que puguen tornar-se en models de negoci sostenibles i replicables en ports de característiques similars.

El projecte, a través de la creació d'una Xarxa d'Economia Circular en Ports, proporcionarà un ecosistema d'innovació per estimular la posada en marxa d'aquest tipus d'iniciatives als ports europeus. La xarxa se centrarà principalment en els següents materials: metalls, plàstics, ciments i biomaterials. Aquesta xarxa de ports facilitarà l' intercanvi d' experiències i bones pràctiques, formularà recomanacions a nivell normatiu i impulsarà la formació així com noves oportunitats de negoci tant en els clústers portuaris com en altres indústries relacionades amb el seu entorn.